torstai 10. tammikuuta 2013

D-vitamiinista

Kun tuota aurinkoa ei paljon ole näkynyt, on täällä yritetty syödä d-vitamiinia. Kaikista kohuistakin huolimatta. Määrä on vain hiukan hakusessa kun yksi sanoo yhtä ja toinen toista. Lapsille olen antanut yhden 20 mikrogrammaisen tabletin päivässä, itse olen välillä ottanut kaksikin. Mikä se kohtuullinen hyvä määrä sitten oikein olisi?

14 kommenttia :

  1. Sarppu, minä olen nuoresta asti ollut kiinnostunut vitamiineista ja hivenaineista. Sain normaalin kasvun jopa Merillemme, jolla oli vaikea vilja- ja kananmuna-allergia sekä alentunut kyky sietää maitoa 16 ikävuoteen asti. Tämä oli siis alustus;-)

    Mitä minä teen, älköön kukaan tehkö perässä muuta kuin omalla vastuullaan. Noudatan amerikkalaisten lääkäreiden vitamiinisuosituksia. Paitsi, että A- ja D -vitamiinin kohdalla, en ole uskaltanut sitä tehdä ennen kuin aloin todella lukea kaiken, mitä löysin D:stä kirjoitetun. Olen koko ikäni saanut noin kaksi kovaa flunssaa vuodessa jälkiseuraamuksineen (sinuiitti), samoin on ollut tyttärellämme. Hän on nyt aikuinen ja aloimme hänen kanssaan nauttia D:tä 50 mg vuorokaudessa. Mitä tapahtui? Yhtään flunssaa ei ole kummallakaan sen jälkeen ollut. Nyt myös äitini ja mieheni on lähtenyt tähän mukaan.

    Kiitos liian ison puutarhan ja liikuntaa vaativien koirien, olen yliliikkunut itselleni lievän nivelrikon oikeaan polveeni. Tätä saa kun oikein hoitaa kuntoaan! Luin nyt Duken kirjaa Parantavien ruokien opas ja koska hänellä itsellään on nivelrikko (liikunnasta!), sain lukea paljon siitä, miten nivelrikkoa voi ehkäistä niin ruualla, kuin maltillisella liikkumisella kuin vitamiineilla. Jos olisin tämän kaiken tiennyt jo aikaisemmin olisin lisännyt 500 milligrammaa C:tä ja lisäksi vahva kalkkitabletti päivässä listaani rustopuolella D:n jo kymmenen vuotta sitten. Olenhan aina syönyt monivitamiiniä ja tyrnin siemenöljykapseleita (ei sama kuin tyrnin mehu;-), mutta D:tä on siis aina uupunut. Tein virheen uskoessani suomalaisia lääkäreitä siinä, että D-vitamiini on myrkkyä jo 20 mikrogrammasta tai jopa vähemmästä, sillä vielä vuosi sitten suomalaiset suositukset olivat tosi olemattaomat eivätkä vieläkään edes likellä optimaalista tasoa.

    VastaaPoista
  2. Kaunis auringonlasku :)

    VastaaPoista
  3. Mun mielstä jokainen nauttii omantunnon mukaan D-vitamiinia, mutta silti olen sitä mieltä että suomalaiset suositukset ovat aivan alakanttiin. Itse syön 150 mikrogrammaa vuorokaudessa syksystä kevääseen, lapset ottaa 50 mikrogarammaa. Flunssassa olemme harvoin ja nekin hyvin lieviä. Meillä vaikuttaa tuohon isoon annokseen vielä tyttären sairaus, MS-tauti jonka yhteydessä puhutaan paljon D-vitamiinista.

    VastaaPoista
  4. Henkeäsalpaavan kauniin auringonlaskun olet ikuistanut:)

    VastaaPoista
  5. Komeaa talviaurinkoa! Merenrannalta, ilmeisesti...

    VastaaPoista
  6. Jepp, it's a lot of them out there. Beautiful golden picture!

    VastaaPoista
  7. Me napataan monivitamiinitabua n. 3 krt/viikossa (useammin ei muista! siinä näytti olevan 30 mikrogrammaa D:tä!) ja sen kanssa lisänä joko pelkkä D-vitamiinitabu (20 mikrogrammaa) tai Möllerin omega 3-kapseli (jossa myös D-vitamiinia 10-15 mikrogrammaa). Elikkä meillä tulee sen 40-50 mikrogrammaa kolmesti viikossa per nuppi! Yhden flunssan mä yleensä poden loppuvuodesta. Se voi olla vastustuskyvylle ihan hyväkin.

    Uskoakseni meillä syödään kohtuullisen terveellisesti, että en oo oikeastaan huolissaan minkään vitamiinin tai hivenaineen saannista. Nämä ovat silleen niinkö varan vuoksi, paitsi juuri tuo D-vitamiini. Sitähän ei näin pimeällä pysty keho itse valmistamaan. USA:ssa kai popsitaan kaksin tai jopa kolmikertaisia annoksia vrt. mitä mä otan!

    VastaaPoista
  8. Upea kuva!
    Mielestäni yleiset D-vitamiinsuositukset ovat liian alhaisia. Kun itse en syö hyvin usein kalaa, enkä juo maitoa, käytä margariineja tms, niin otan D-vitamiini kapseleita (125 µg) talvella joka päivä tai joka toinen päivä.

    Kiinnostavaa tietoa d-vitamiinista:
    http://karppaajansuositukset.blogspot.fi/2012/09/antti-heikkila-d-vitamiini-suositus-iherb-d-vitamiini-yliannostus-saantisuositus.html

    VastaaPoista
  9. Todella upea kuva ja upeita valokuvia ja tunnelmia muutenkin blogissasi!!! Mukavaa viikonloppua!

    VastaaPoista
  10. Kiitos kaunis selventävistä vastauksista, olen myös sitä mieltä, että suositukset ovat liian matalia. Sitä vaan on olevinaan varovainen, kun on koko ikä opetettu, että d-vitamiini rasvaliukoinen, varastoituva ja liiaksi käytettynä myrkyllinen. Nostan kyllä oman annokseni 40-60 mikrogrammaan. Kiitos myös hyvästä linkistä :).

    VastaaPoista
  11. Fantastic!

    Have a wonderful weekend!

    VastaaPoista
  12. Mamma ottaa 50 mikrogrammaa päivässä se pimeänä aikana hyvä annos. lapsille riittää varmaan tuo 20 mikrogrammaa

    VastaaPoista
  13. Sarppu, tänään 19.1.2013, on Hesarissa kahden aukeaman juttu D-vitamiinista. Ellei teille tule Hesaria, käyppä ostamassa.

    Tässä yksi otanta Jani Kaaron jutusta D-sotku:

    "Jos D-vitamiinia ottaa kuusi 10 mikrogramman pilleriä eli 60 mikrogrammaa, saa suunnilleen sellaisen D-vitamiinitaso, johon ihminen on evoluutiossa sopeutunut. Tuo taso on 50-100 mikrogrammaa päivässä."

    VastaaPoista
  14. Anonyymi2/4/14

    Tarvitaan yksi ilonpilaajakin ja maanpinnallepalauttaja tähän keskusteluun!
    Olen farmaseutti eli laillistettu terveydenhuollon ammattilainen, joka pyörittelee näitä asioita työssään päivittäin. Edustan siis lääketieteellistä näkökulmaa ja seison vakaasti virallisten suositusten takana.
    D-vitamiini on siis todellakin rasvaliukoinen, elimistöön kertyvä vitamiini ja sitä on tutkittu ja tutkitaan todella paljon. Tutkimuksiakin löytyy joka lähtöön ja on osattava erottaa nolla-tutkimukset pois luotettavista tutkimuksista. Esimerkiksi flunssalta toisten ihmisten keskuudessa elävä ihminen voi välttyä ainoastaan hyvällä tuurilla, Hyvä käsihygienia ja hyvästä yleiskunnosta huolehtiminen suojaa ehkä jonkin verran siltä, että virukset eivät pääse valloilleen ja aiheuta flunssaoireita. D-vitamiinin flunssaa estävää vaikutusta ei ole pystytty luotettavalla tieteellisellä tutkimuksella osoittamaan, tietääkseni.
    Amerikkalaiset tavat syödä D-vitamiinia megamäärin on mielestäni hyvin arveluttavaa ja jopa vaarallista. Ei se tosiasia D-vitamiinin rasvaliukoisuudesta ja kertymisestä ole muuttunut yhtään mihinkään. D-vitamiinin liian suuri saanti voi aiheuttaa ainakin kalsiumin liiallista kertymistä elimistöön ja se on haitallista, mikä myöskin on voitu osoittaa luotettavasti.
    Aikuiset tehkööt ihan mitä vaan ratkaisuja D-vitamiininkin suhteen, mutta lasten suhteen on oltava hyvinkin varovaisia: lasten aineenvaihdunta on erilainen ja meidän aikuisten on taattava lastemme turvallisuus. Ja virallinen suositus on tällä hetkellä seuraava: 0-75 vuotiaille 10 mikrogrammaa päivässä ja yli 75-vuotiaille 20 mikrogrammaa päivässä vuoden ympäri. Terveellisen saannin yläraja on lapsille 50 mikrog/vrk ja aikuisille 100 mikrog/vrk ja tähän olisi huomioitava ravinnosta saatava D-vitamiini.
    Ja mitä vitamiineihin yleensäkin tulee, ne imeytyvät parhaiten monipuolisesta ravinnosta.
    Olen urallani törmännyt mm tilanteeseen, jossa nuori ihminen pamautti maksansa syömällä eri vitamiineja lukemattomista eri luontaistuote- ja ravintolisäpurkeista. Juurikin liiallinen rasvaliukoisten vitamiinien saanti aiheutti maksan poksahtamisen...että silleen.
    Mielipiteitä kysyttiin ja tässä yksi sellainen, olkaa hyvä! Ja maltti on valttia...

    VastaaPoista

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...